Neerlandistiekdagen 2023

Programma

Voorlopig programma Neerlandistiekdagen 2023, vrijdag 14 en zaterdag 15 april  

Vrijdag 14 april is de dag voor vakgenoten. Dan is iedereen welkom die ooit  Nederlands studeerde, of nu werkzaam is in de Neerlandistiek aan een hogeschool of universiteit, of Nederlands geeft in het basis- of voortgezet onderwijs.

Zaterdag 15 april is de Publieksdag. Dan is iedereen welkom die zich interesseert voor onderzoek en onderwijs rond de Nederlandse taal en cultuur, en voor voordrachten en optredens waarin Nederlands een rol speelt.

Vrijdag 14 april, vergaderdag & kennisdelingsdag, locatie Janskerkhof 2-3, zaal 0.13.

11.00-12.30 vergadering

11.00-12:30: samenspraak van neerlandici aan alle opleidingen Nederlandse taal en cultuur in Nederland over richtingen voor de landelijke Neerlandistiek. Dagvoorzitter: Dieuwke van der Poel

  • 11.00-11.05 opening, met introductie van podcast over diversiteit in de Neerlandistiek door Rashid Mohammad Hosseini en Pieternel Pompe.
  • 11.05-11.15: Internationalisering van de neerlandistiek, presentatie van de studenten Neerlandistiek aan de opleiding in Oldenburg onder leiding van Daniela Planteur.
  • 11.15-11.45: discussie over vernieuwing schoolvak met inleiding van Erwin Mantingh: Waarheen leidt de weg…? De vernieuwing van het schoolvak Nederlands via nieuwe eindtermen.
  • 11.45-12.15: discussie over lees- en schrijfonderwijs en -onderzoek in het voortgezet en academisch onderwijs met inleiding van Lucas van der Deijl en Renske Bouwer.
  • 12.15-12.45 toelichting bij het Talenplan door Thony Visser (decaan, en voorzitter DLG).

13.00-13.30: lunch op eigen gelegenheid

13.30-16.30: workshops en presentaties

ronde 1, 13.30-14.30

  1. Linda Ackermans: Young Adult literatuur in de klas (Drift 23, zaal 1.03)
  2. Gepco de Jong: Vakdidactische aanpak van het bespreken van reacties van leerlingen op literaire teksten (Drift 23, zaal 2.06)
  3. Pieta van Beek: Nederlands,  wat moet je ermee? Dit! (Drift 23, zaal 2.07)
  4. Gaston Franssen, Kila van der Starre: Waarheen met het poëzieonderwijs op de universiteit? (Drift 23, zaal 2.12)
  5. Gijs Leenders: De integratie van lees- en schrijfvaardigheid in het schoolvak Nederlands (Drift 25, zaal 001)
  6. Henk Pander Maat: Computationele tekstanalyse en begrijpelijkheid van teksten (Drift 25, zaal 0.02)
  7. Marten van der Meulen: Hackathon Wikipedia Neerlandistiek (Drift 25, zaal 0.03)
  8. Awater & studieverenigingen (Drift 25, zaal 0.05)

pauze, 14.30-14:45

ronde 2, 14:45-15:45

  1. Feike Dietz, Lucas van der Deijl: Staaltjes maken in LitLab.nl, begrijpend lezen en literatuuronderwijs combineren (Drift 23, zaal 1.03)
  2. Hans Beelen: Taalverandering in ijzig isolement. De groepstaal van de Nederlandse Spitsbergen-Expeditie 1968-1969 (Drift 23, zaal 2.06)
  3. Daan van den Broek, Els Stronks: Schrijfonderwijs en persoonsvorming (Drift 23, zaal 2.07)
  4. Henrik Laban: Van personages naar personen. Literatuur lezen en persoonsvorming (Drift 23, zaal 2.12)
  5. Sterre Leufkens: De dochter, de 3-jarige en de verkering – Waarom gebruiken Twitteraars lidwoorden bij familiewoorden? (Drift 25, zaal 0.01)
  6. Tycho Maas: Kaapse koloniale letterkunde (Drift 25, zaal 0.02)
  7. Frank Landsbergen: De Algemene Nederlandse Spraakkunst in de 21e eeuw en Lut Colman: Woordcombinaties. Een schrijfhulp in wording gebruiken als lesmateriaal(Drift 25, zaal 0.03)
  8. Vooys: 40 jaar Vooys (Drift 25, zaal 0.05)

ronde 3, 15:45-16.30 strategie voor de toekomst

  1. Jeroen Dera, Kila van der Starre: Brainstorm over het afstemmen van nascholingsaanbod Nederlands (Drift 25, zaal 0.01)
  2. Els Stronks: Brainstorm over leesonderwijs in Nederland (Drift 25, zaal 0.02)
  3. Renske Bouwer, Bernadette Feiters, Romy Verschoor, Lisa Wijker en Lucas Bron: Creatief schrijven in het curriculum: wat levert dit op? Ervaringen van een schrijfklas (Drift 25, zaal 0.03)

 

Zaterdag 15 april: Publieksdag, locatie St. Gregoriuscollege Van Asch van Wijckskade 20 (https://gregorius.nl/)

11.00-14.30 lezingen

  • 11.00-11.45 Emy Koopman: Schrijver/literatuurwetenschapper: kan de literatuurwetenschap je helpen een literaire bestseller te schrijven (en moet je dat willen)? 
  • 11.45-12.30 Marianne Kriek en Regine Bots: De docent Nederlands anno 2023 (inleiding ook bij een tentoonstelling die te zien zal zijn in het Gregorius)
  • 12:30-12.45: uitreiking Wassenbergh Penning. Dankwoord van de gelauwerde.
  • 12.45-12.50: introductie van podcast over diversiteit in de Neerlandistiek door Rashid Mohammad Hosseini en Pieternel Pompe.
  • 12.50-13.45 lunch op eigen gelegenheid
  • 13.45-14.30 Geert Buelens, In de olie: over de alomtegenwoordigheid van Shell in Nederland.

14.30-15:30 workshops en optredens (tijdsduur tussen 30 minuten en 2 uur)

  1. Henrik Laban: Van personages naar personen. Literatuur lezen en persoonsvorming
  2. Job Degenaar: Poëzie-optreden COMT VAN DICHTEN CLEINE BATE? / In vogelvlucht langs Nederlandse poëzie door de eeuwen heen /30 minuten
  3. Feike Dietz, Lucas van der Deijl, Els Stronks: Staaltjes maken in LitLab.nl, begrijpend lezen en literatuuronderwijs combineren
  4. Everdien Rietstap: Selectie en redactie Nederlandstalige boeken bij literaire uitgeverijen
  5. studenten van Awater verzorgen stadswandeling langs straatpoëzie in de omgeving van het Gregorius (duur: anderhalf uur)

pauze

16:00-17.00 workshops en optredens (tijdsduur tussen 30 minuten en 1 uur)

  1. Daan van den Broek, Els Stronks: Schrijfonderwijs en persoonsvorming voor elke jonge schrijver
  2. Job Degenaar: Poëzie-optreden COMT VAN DICHTEN CLEINE BATE? / In vogelvlucht langs Nederlandse poëzie door de eeuwen heen /30 minuten
  3. Nederlandse letterkunde-redactie; Gaston Franssen, Nina Geerdink en Marieke Winkler: Actuele trends in literatuuronderzoek
  4. Mia You en Obe Alkema: Nederlandse meertalige poëzie
  5. Vooys: 40 jaar Vooys